Nový „řecký“ Favorit Jiřího Mičánka parkuje v Porsche Inter Auto CZ vedle nejnovějšího Enyaqu

Nový „řecký“ Favorit Jiřího Mičánka parkuje v Porsche Inter Auto CZ vedle nejnovějšího Enyaqu

05/03/2023

Škoda Favorit z roku 1993 s najetými 34 kilometry, kterou loni vydražil závodník a manažer týmu Mičánek Motorsport powered by Buggyra Jiří Mičánek jr. v Řecku, se poprvé ukazuje veřejnosti. Netknuté auto, které průměrně najelo asi kilometr za rok, si teď mohou prohlédnout návštěvníci Porsche Inter Auto CZ na Řípské ulici.

Neuvěřitelně zachovalé auto, které Jiří Mičánek jr. vůz vydražil v přepočtu téměř za 600 tisíc korun, do Česka přijelo lodním kontejnerem přes Hamburk a Frankfurt. Tam si jej brněnský pilot vyzvedl a na vleku jej dovezl do Česka. „Od té doby auto nic nenajelo, jeho hodnota je právě v tom, že má na tachometru jen 39 kilometrů, takže jej ani ojíždět nebudu,“ říká Mičánek.

Po měsíci, kdy auto parkovalo na Masarykově okruhu v týmové dílně, se Mičánek dohodl s vedením dealerství Porsche Inter Auto CZ a přesunul auto k nim. „Jsme moc rádi, že se Jirka rozhodl auto dát k nám a ukázat jej veřejnosti. Je to kus historie značky Škoda Auto a v takovémto stavu už je k vidění snad jen v továrním muzeu,“ říká ředitel brněnské pobočky Porsche Inter Auto CZ Michael Krejska.

Favorit zaparkoval mezi moderními škodovkami. Na místě, kde jako nový nikdy stát nemohl. „Salon pro značku Škoda jsme stavěli až po přelomu tisíciletí, takže v době, kdy se Favorit prodával nový, tady nikdy být nemohl. Dnes naopak vynikne, jak se česká značka za těch třicet let od doby Favoritu posunula,“ dodává Krejska. Hned vedle Favoritu totiž stojí bílé SUV Coupé Enyaq iV. Zatímco Favorit byl ve své době prvním vozem značky s moderní koncepcí s motorem vepředu a poháněnými předními koly, Enyaq iV je prvním elektromobilem mladoboleslavské značky.

Vystavený Favorit je v podstatě přesně takový, jaký si mohli lidé koupit v roce 1993 v základní výbavě. Oproti „holému“ originálu má jen jediný „tuning“. Dobovou samolepku – dekor táhnoucí se podél linky karoserie, kterou modelovalo v 80. letech italské studio Bertone.

Favorit je v autosalonu volně přístupný, ale zůstane za páskou, tak aby se nemohl ani nešťastnou náhodou poškodit. V budoucnu by k němu – ať už bude vystavený kdekoliv – přibýt i závodní sourozenec. „Favority jsme měli v okruhové škole, kterou provozoval můj táta. Když je vyřazoval, tak jsem si jedno auto od něj odkoupil a čeká na renovaci. Až bude hotová, tak věřím, že někde vystavíme oba vozy společně,“ plánuje Jiří Mičánek.